Vakuumterapi fremmer livskvaliteten og hjælper kroppens egne helingsprocesser

HVAD ER VAKUUMTERAPI?

Intermitterende (vekslende) vakuumterapi er en effektiv behandling og afhjælpningsmetode til forskellige symptomer relateret til perifer arteriesygdom (PAD). Undersøgelser viser en markant forbedring af blodcirkulationen, hvilket øger blodgennemstrømningen – især til kroppens ekstremiteter (arme, hænder, ben og fødder). Med vekslende vakuumterapi synes mikrocirkulationen at blive stimuleret, og returløbet ser ud til at blive styrket. Vekslende vakuumterapi øger livskvaliteten hos patienter med PAD.

Intermitterende vakuumterapi blev oprindeligt udviklet af to tyske professorer til NASA-astronauter. Astronauterne udviklede begyndende koldbrand i benene under længere ophold i rummet. Hjertets pumpefunktion nedsættes nemlig grundet vægtløshed, og hermed påvirkes blodcirkulationen i hele kroppen.

I dag anvender astronauterne i NASA derfor dagligt Inter-mitterende vakuumterapi – både inden, under og efter ophold i rummet.

I dag anvendes vakuumterapi også til behandling af patienter med kredsløbs lidelser i benene samt til behandling og restituering af atleter. Den intermitterende undertryksterapi med veksling af undertryk og atmosfærisk tryk medfører en stærkere kardilatation og fremmer blodcirkulationen. Med denne undertryksterapi kan de perifere arterielle okklusive sygdomme behandles, herunder diabetiske mikroangiopati, lymfeødem og kronisk venøs insufficiens. Øget ilttilførsel fremmer ligeledes sårheling.

TEKNIKKEN BAG VAKUUMTERAPI

Teknikken bag intermitterende vakuumterapi indebærer at udsætte kroppens nedre ekstremiteter til lave tryk i forskellige sekvenser. Eksponering af kroppen til skiftevis lavt tryk og normalt atmosfærisk tryk stimulerer venerne, og derved forbedres blodcirkulationen.

VAKUUMTERAPI – HVORDAN FOREGÅR DET?

Det er en risikofri behandling, der foregår fuld påklædt, liggende på mave eller ryg. Behandlingen skræddersyes af en sundhedsfaglig person ud fra dine individuelle behov/ symptomer og varer mellem 30-40 minutter. Behandlingen er smertefri og afslappende – efter-som der arbejdes med kroppens egne helingsprocesser. Du må gerne lytte til musik, kigge på din telefon eller tablet.

SYMPTOMER FOR OPSTART AF VAKUUMTERAPI

– Dårligt blodomløb i ekstremiteterne (arme, hænder, ben og fødder)
– Kramper i ben Kolde fødder
– Trætte ben Hævede fødder og ben